Agencja podsumowuje rok 2017

POWRÓT DO LISTY
Biuro Prezesa AMW
16 marca 2018

Ponad 435,5 mln zł z gospodarki nieruchomości oraz handlu powojskowym mieniem wypracowała w ubiegłym roku Agencja Mienia Wojskowego. Przeszło 369 mln przyniosła Agencji sprzedaż, dzierżawa i najem działek, mieszkań i lokali użytkowych. Prawie 64,5 mln zł to rezultat obrotu mieniem ruchomym, z którego zyski przekazywane są na Fundusz Modernizacji Sił Zbrojnych. Część z tej sumy to środki pochodzące ze sprzedaży amunicji czołgowej 100 mm, której zagospodarowanie AMW zakończyła w ubiegłym roku. Agencja skutecznie wywiązała się również ze swoich zadań związanych z zakwaterowaniem przekazując żołnierzom 302 nowe mieszkania w 10 miastach. Aktywnie włączyła się też w organizację Międzynarodowych Pokazów Lotniczych AIR SHOW w Radomiu.

Posiedzenie senackiej  komisji obrony narodowej poświęcone działalności Agencji  Mienia Wojskowego, które odbyło się 13 marca br. to dobra okazja do podsumowania ubiegłego roku w AMW. Choć w ostatnich latach Agencja zmieniła swoją politykę związaną z  gospodarką nieruchomości i większy akcent położyła na najem i dzierżawę, to wciąż duży udział w zeszłorocznym wyniku Agencji miała sprzedaż gruntów, zabudowań i lokali mieszkalnych. Z tego tytułu AMW zainkasowała ok. 180 mln zł, czyli prawie 19 mln zł więcej niż początkowo planowała. Rekordową transakcją była finalizacja sprzedaży działek pod zabudowę usługowo-biurową i mieszkaniową przy ul. Rakowickiej w Krakowie. Tereny trafiły pod młotek w 2016 roku, ale akt notarialny podpisano w 2017 roku. Za tereny wycenione na 27,5 mln zł deweloper zaoferował aż 38 mln 400 tys. zł.

W minionym roku największym zainteresowaniem cieszyły się tereny, które można przeznaczyć pod realizację inwestycji mieszkaniowych czy budownictwo usługowe. Agencja znalazła nowych nabywców na nieruchomość po dawnej bazie paliwowej przy ul. Kwidzyńskiej we Wrocławiu (7 mln 70 tys. zł), grunty przy ul. Sobieszewskiej w Gdańsku (7 mln 74 tys. zł), tereny przy ul. Cukrowej w Szczecinie (5 mln 400 tys. zł) czy trzy działki w Warszawie przy ul. Waldorffa (łącznie 8 mln 210 tys. zł). Oprócz Gdańska, gdzie nabywca planuje budowę kompleksu hotelowo-turystycznego, na pozostałych działkach mają powstać osiedla mieszkaniowe.

Pod koniec 2017 roku pozytywnego rozstrzygnięcia doczekały się też przetargi, na których wystawiono nieruchomość przy Al. Racławickich w Lublinie (7 mln 300 tys. zł)  oraz grunty przy ul. Lotniczej w  Poznaniu położone w sąsiedztwie lotniska Ławica (5 mln zł). Jednak środki z ich sprzedaży Agencja zaliczy już na poczet tegorocznych wyników, bo obie transakcje sfinalizowano w styczniu tego roku.

Najważniejszym sukcesem Agencji związanym z obrotem powojskowego sprzętu było zakończenie zagospodarowania amunicji 100 mm.  Sprzedaż ponad 700 tys. sztuk nabojów do czołgów T-54, T-55 i armat przeciwlotniczych KS-19 i ich elementów zajęła Agencji łącznie niespełna trzy lata. Na „setce” AMW zarobiła blisko 50 mln zł, z czego blisko 18 mln w ubiegłym roku, a polska armia dzięki temu odzyskała ok. 17 tys. m² powierzchni magazynowych. Zaoszczędzono też ok. 400 mln zł, które trzeba by było wydać na jej ewentualną utylizację. To jedna z największych operacji logistycznych przeprowadzonych przez AMW.

Oprócz wspomnianej amunicji, kontrahenci dysponujący odpowiednimi zezwoleniami chętnie kupowali od AMW silniki lotnicze, pojazdy opancerzone oraz przeznaczone do nich części zamienne, a także sprzęt łączności. Dzięki temu przychody z handlu mieniem koncesjonowanym wyniosły prawie 43 mln 370 tys. zł. Dodatkowo, prawie 20 mln 660 tys. zł Agencja zainkasowała ze sprzedaży niekoncesjonowanego sprzętu i wyposażenia prowadzonej przez oddziały regionalne AMW. W ubiegłym roku placówki Agencji zorganizowały 90 przetargów, w których jedynym wymogiem - poza zaoferowaniem najwyższej ceny - była terminowa wpłata wadium.

Wśród najczęściej kupowanych towarów znalazły się m.in. powojskowe samochody (głównie stary i honkery) i pojazdy specjalne (wywrotki, dźwigi i żurawie),przyczepy transportowe, sprzęt inżynieryjny, elektryczne źródła zasilania, urządzenia warsztatowe, sprzęt przeładunkowy, złom metalowy oraz odpady. Z pozytywnym przyjęciem spotkało się otwarcie nowych punktów sprzedaży bezpośredniej. Dzięki temu wycofane z wojska umundurowanie i wyposażenie stało się bardziej dostępne dla mieszkańców Poznania, Bydgoszczy, Gdyni, Warszawy i Lublina.

Fundusze pozyskane z gospodarki nieruchomościami Agencja przeznaczyła na sfinansowanie 302 nowych mieszkań, do których wprowadzili się żołnierze zawodowi i ich rodziny. W ramach inwestycji własnych zasób mieszkaniowy AMW powiększył się o 126 lokali w Braniewie, Poznaniu, Słupsku, Szczecinie i Żaganiu. W miejscowościach, w których Agencja nie mogła zaspokoić wskazanych przez wojsko potrzeb mieszkaniowych za pomocą własnych inwestycji, zakupiła mieszkania od deweloperów.  W ten sposób pozyskano163 mieszkania w Elblągu, Krakowie, Krośnie Odrzańskim, Lublinie i Warszawie.

Inwestycje mieszkaniowe to jednak tylko część obowiązków wykonywanych przez AMW na rzecz Sił Zbrojnych RP. Realizując zlecone przez MON zadania Agencja wypłaciła w minionym roku 679 tys. 185 świadczeń mieszkaniowych, które odebrało 59 tys. 255 wojskowych. A przysługujące odpowiednim grupom żołnierzy odprawy mieszkaniowe trafiły do 1055 uprawnionych osób.

Po weryfikacji zasobu, w ramach działań wspierających MON oraz Siły Zbrojne,  Agencja przekazała na potrzeby Wojsk Obrony Terytorialnej nieruchomości o pow. 15 ha i wartości ok. 36 mln zł. Do WOT trafiły m.in. obiekty w  Białej Podlaskiej, Białymstoku, Oświęcimiu i Sanoku. Łącznie w trwały zarząd Ministerstwa Obrony Narodowej (w tym WOT) oddano tereny warte 63 mln zł. Do resortu wróciły nieruchomości m.in. w Jarosławiu, Hrubieszowie, Lidzbarku Warmińskim, Lublińcu, na Helu, w Olsztynie i Warszawie, a także blisko 500 ha lotniska w Nowym Mieście nad Pilicą.

W 2017 roku Agencji udało się też pomyślnie zakończyć rozmowy z wojewódzkim małopolskim konserwatorem zabytków oraz miastem Kraków i podpisać akt notarialny w sprawie zamiany gruntów pod Centrum Muzyki. Dzięki porozumieniu na działkach pozyskanych od Agencji powstanie kompleks z nowoczesnymi salami koncertowymi oraz Park Grzegórzki. W zamian AMW otrzymała ok. 3 ha gruntów przy ul. Czerwone Maki, na których będzie mogła wybudować nowe mieszkania dla żołnierzy oraz ponad 7,7 ha w Nowej Hucie przy ul. Stefczyka i 2 ha przy ul. Smoleńskiego w dzielnicy Swoszowice.

Podobnie jak w ubiegłych latach  Agencja aktywnie uczestniczyła w Międzynarodowych Pokazach Lotniczych AIR SHOW w Radomiu. Jako jeden z głównych organizatorów wydarzenia, obok Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, władz miasta Radomia, Portu Lotniczego Radom, spółki Wodociągi Miejskie w Radomiu oraz Fundacji Inicjatyw Młodzieżowych, AMW koordynowała m.in. wszystkie kwestie związane z terenem i wystawcami czy zabezpieczeniem energetycznym imprezy. Również w tym roku Agencja Mienia Wojskowego uwzględniła w swoich planach zaangażowanie się w szereg imprez realizowanych we współpracy z MON i wojskiem związanych z obchodami 100-lecia niepodległości Polski.

Zgodnie z tegorocznymi planami sprzedaż powojskowego uzbrojenia i sprzętu ma przynieść Agencji ok. 54 mln zł. Na blisko 375, 8 mln ustalono łączne przychody z gospodarki nieruchomościami. W ramach inwestycji mieszkaniowych AMW planuje pozyskanie łącznie 228 mieszkań dla żołnierzy oraz ich rodzin położonych w Białymstoku, Chojnicach, Dziwnowie,  Gdyni, Grudziądzu, Koszalinie, Stargardzie, Świnoujściu i Tarnowskich Górach. Wartość  inwestycji wyniesie blisko 150 mln zł. By zapewnić żołnierzom jak najlepsze warunki zakwaterowania  zaplanowano też wykonanie remontów 1864 lokali mieszkalnych za ponad 27 mln zł oraz remonty części wspólnych budynków mieszkalnych  za blisko 8 mln zł. W 2018 roku w Wojsku Polskim służbę zawodową pełnić będzie 110 tys. żołnierzy (obecnie 101 tys.). Agencja, mimo redukcji zatrudnienia o 6,3 % (od połączenia WAM i AMW) będzie nadal terminowo realizować przysługujące wojskowym uprawnienia mieszkaniowe, poprzez ich pełną obsługę, wypłatę świadczeń mieszkaniowych, zapewnianie zakwaterowania w lokalach oraz w internatach. Wyzwaniem dla AMW na lata następne będzie również sprawniejsze realizowanie zadań inwestycyjnych (wykonywanie robót budowlanych) na rzecz Sił Zbrojnych RP realizowanych przez Agencję za pośrednictwem spółek, w których wykonuje ona prawa z udziałów.

Agencja w 2018 roku planuje też wdrożenie sprzedaży internetowej (sklepu oraz systemu aukcyjnego), co pozwoli na stworzenie dodatkowego kanału sprzedaży mienia ruchomego i umożliwi dotarcie do nowych klientów zainteresowanych sprzętem i powojskowym wyposażeniem. AMW zamierza również rozszerzyć współpracę z przedsiębiorcami z wykazu do decyzji nr 305/MON Ministra Obrony Narodowej oraz z podmiotami spoza Unii Europejskiej. Istotnym aspektem ma być także nawiązanie współpracy z instytucjami w krajach NATO odpowiedzialnymi za zagospodarowanie mienia wycofywanego z armii.

Zobacz poprzednie zdjęcia
Zobacz następne zdjęcia Wyświetl galerię
zamknij galerię
Zobacz poprzednie zdjęcia Zobacz następne zdjęcia

Zobacz także

18.09.2018 Zwycięzcy konkursu plastycznego AMW z wizytą w Dęblinie 07.09.2018 AMW na XXVI Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach 27.08.2018 Agencja 10 raz na AIRSHOW w Radomiu 23.08.2018 Nowa dostawa w e-sklepie AMW 13.08.2018 Święto Wojska Polskiego i AIR SHOW z udziałem AMW
WSZYSTKIE AKTUALNOŚCI
POWRÓT DO LISTY
...

TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu internetowego bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia. Więcej informacji można znaleźć w naszej polityce prywatności.

Akceptuję
PRZEJDŹ DO ANKIETY